Effektivare patientflöden på barnakuten med digital förtriagering

Nyhet

DIGITALISERING. Just nu pågår ett stort digitaliseringsarbete på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Med digitala verktyg och ökad delaktighet från patienter och vårdnadshavare i triageringsprocessen vill man kunna förbättra både arbetsmiljön och patientsäkerheten.

För att öka vårdens tillgänglighet och underlätta kommunikation mellan patienter och mottagning har nära samtliga mottagningar på Astrid Lindgrens barnsjukhus infört Alltid öppet – Region Stockholms app.
Det är en del i det bredare digitaliseringsarbetet som just nu pågår. En ytterliggare del är ett projekt för effektivare patientflöden på barnakuten i Solna. Med digitala verktyg och ökad delaktighet från patienter och vårdnadshavare i triageringsprocessen vill man kunna förbättra både arbetsmiljön och patientsäkerheten. 

Under två dagar i november testades de nya arbetssätten med goda resultat och nu väntar implementering under våren. Projektet är ett samarbete mellan flera delar av sjukhuset. 

– Att effektivisera flödet är något som ligger mig varmt om hjärtat och det är till jättestor hjälp att själv ha arbetat som sjuksköterska. Jag vet hur det känns att sitta där ute i triagen och att se hur kön bara tickar uppåt, säger Sandra Degent, specialistsjuksköterska inom barn och ungdom. Idag driver hon projektet på heltid.

De som kommer till barnakuten tar en kölapp och genomgår sedan en undersökning av vitala parametrar som puls och temperatur för att selektera ut de barn som är i behov av vård omedelbart. För de övriga sker registrering och medicinsk bedömning senare när patienten får träffa en sjuksköterska.

Under högsäsongen är det i perioder lång kö på barnakuten och patienter kan ibland behöva vänta länge för att träffa en sjuksköterska. Barns allmäntillstånd kan förändras snabbt och det här riskerar att leda till ökad stress både hos patienternas familjer och hos Sandras kollegor på barnakuten.

– Det blir lätt trångt och alldeles för mycket människor i kö och då finns en risk att vi missar någon som är svårt sjuk, fortsätter Sandra Degent.

Samarbetet har varit en nyckel i att projektet blivit så lyckat 

Sedan i våras pågår därför ett projekt där patienter och vårdnadshavare själva ska ges möjlighet att registrera sin ankomst och genomgå en digital förtriagering genom Alltid öppet. De skannar en QR-kod och tas sedan till ett symtomformulär direkt i appen. Med hjälp av den digitala informationen kan man sedan avgöra vilka som behöver gå före i kön och den kan även användas när man journalför patienterna. Sandra Degent menar att det här kommer leda till bättre struktur och en lugnare arbetsmiljö.

– Vi har varit delaktiga på ett väldigt effektivt sätt och samarbetet har varit fantastiskt, säger Hannah Lidberg på Team Solution som är en del av Stab Vårdstöd och Teknik.
Tillsammans med kollegan Martin Kral har hon sedan september samlat in information om hur symptomformulären ska se ut och sen byggt upp dem i det egna gränssnittet enligt projektgruppens önskemål.

Under två dagar i slutet av november var det till slut dags att prova projektet i verkligheten och se så att allting fungerade tekniskt.

Innan arbetspasset fick alla en introduktion av det nya arbetssättet och en genomgång av hur patienterna går till väga för att registrera sina symptom. En stor del av arbetet under dagen var också att guida patienterna in i det digitala spåret.

Hannah har tidigare arbetat som undersköterska och har reflekterat en del över hur människor med olika roller kan bidra med olika saker om samarbetet fungerar bra.

– Det var väldigt kul att ha arbetskläder för första gången på många år. Ofta sitter man här på IT och hör att ni hittar bara på massa nytt och det där fungerar inte i praktiken. Så att få vara på plats och se att det fungerar känns väldigt värdefullt för mig.

Barnen ligger i framkant här - de är mer vana än föräldrarna!

Hannah Lidberg och Sandra Degent är överens om att testdagarna blev väldigt lyckade. De ser stora fördelar med ökad användning av digitala verktyg:

– Det finns förväntningar hos våra patienter och deras föräldrar att det ska finnas digitala lösningar och att kunna sköta sin vård digitalt, säger Sandra Degent och fortsätter:

– Barnen är dock mer vana än föräldrarna. De har det ju i skolan, när man köper biljetter, beställer mat och överallt egentligen. De förstod direkt att QR-koden ska användas för registrering. De såg det innan föräldrarna såg det, fortsätter Sandra.

 

Både Hannah och Sandra uppfattar att man inom vården ibland är lite rädd för digitalisering. I projektet har man därför hela tiden tryckt på att de digitala verktygen inte är tänkta att ersätta den mänskliga faktorn. Det handlar snarare om att skapa en så bra miljö som möjligt för alla genom att öka patienternas och vårdnadshavarnas delaktighet i vården.

Våga ta det digitala steget

Nu väntar en utvärdering av testdagarna och de enkäter som skickats ut till kollegor, patienter och föräldrar som var med för att se om det finns något som kan förbättras. Preliminärt ser resultaten positiva ut – patienterna verkar ha uppfattat den digitala förtriageringen som enkel och smidig medan kollegorna vittnar om en bättre översikt över patienterna i kön och en lugnare arbetsmiljö.

Nu väntar en vår av implementering och förhoppningen är att den ska kunna påbörjas redan inom några veckor. Hannah Lidberg är övertygad att fler delar av sjukhuset kan ha nytta av att börja tänka i nya banor gällande digitala verktyg.

– Våga ta steget! Våga samarbeta med IT som kan stötta. Tillsammans kan vi skapa trygghet i processen, uppmanar Hannah Lidberg.

Text: Olle Borg