”En bra arbetsterapeut tänker utanför boxen”

Nyhet

I dag samlas arbetsterapeuter världen över och gör olika aktiviteter för att uppmärksamma värdet av arbetsterapi. Vi kikar in i yrket med hjälp av arbetsterapeuterna Helena Morein och Niklas Stende Eriksson på Karolinska Universitetssjukhuset.

"De korta vårdtiderna gör att man får uppleva stora framsteg flera gånger varje vecka", säger Niklas Stende Eriksson.

Hej Niklas Stende Eriksson,

Varför blev du arbetsterapeut?
– För att en arbetsterapeut verkligen gör skillnad! Jag ville arbeta med rehabilitering och arbetsterapeuter arbetar väldigt brett med olika skeden i en människas liv inom flera olika områden, bland annat sjukvård.

Vad är roligast med ditt jobb?
– De flesta patienter har korta vårdtider men gör stora framsteg och att få vara en bidragande del till den utvecklingsresan är häftigt. De korta vårdtiderna gör att jag får uppleva dessa framsteg flera gånger varje vecka. En fördel med att arbeta på ett sjukhus är att kunna arbeta i team med många andra professioner. Här finns många möjligheter att samverka och få hjälp samtidigt som vi stöttar varandra att utveckla professionen. Med svårt sjuka patienter behöver alla bidra med sin kompetens.

”Kreativitet är en viktig egenskap, eftersom arbetsterapi handlar om att hjälpa människor att kunna utföra viktiga aktiviteter”, säger Helena Morein.

Hej Helena Morein,

Hur blir man en bra arbetsterapeut? 
– Genom att lyssna, lyssna och lyssna lite till. På patienten och när det gäller barn såklart även på föräldrarna. Och att förmedla förståelse och hopp. För många arbetsterapeuter är kreativitet en viktig egenskap, eftersom arbetsterapi handlar om att hjälpa människor att kunna utföra viktiga aktiviteter, trots hinder i form av exempelvis sjukdom eller skada. Då behöver man ofta kunna tänka utanför boxen. Sedan behövs goda kunskaper i alla delar som påverkar aktivitetsutförandet: personens förmåga, aktivitetens krav och den fysiska och sociala omgivningen.

Hur arbetar du med e-hälsa? 
– För mig är videomöten ett viktigt arbetsredskap, både i mitt arbete med att hjälpa tonåringar med diabetes att bli mer självständiga i sin diabetesegenvård och i mitt arbete med att hjälpa barn och tonåringar med postcovid med strategier för bristande ork. Fördelarna är många. Patienten behöver inte resa till och från sjukhuset, vilket sparar såväl tid som energi. Även vid samverkanskontakter, som med andra vårdgivare eller skolor, underlättar videomöten enormt mycket. Men viktigast att tänka på vid arbete med e-hälsa är att det verkligen förbättrar för patienten. Många patientbesök som jag har skulle inte gå att genomföra på ett tillfredsställande sätt via videomöten.