Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge klättrar i Swedehearts ranking

Nyhet

I kvalitetsregistret Swedehearts årsrapport 2020 får Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge en topplacering för sin hjärtinfarktvård. Viktiga framsteg har bland annat gjorts i det sekundärpreventiva arbetet efter hjärtinfarkt.

Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge placerar sig i som bästa universitetssjukhus i Sverige och totalt sett på en delad andra plats. Trots att år 2020 har varit ett svårare år på många sätt på grund av pandemin har hjärtverksamheten på Karolinska i Huddinge lyckats förbättra vårdkvaliteten jämfört med året innan.

- Vi är såklart väldigt stolta åt placeringen i Swedehearts ranking men för oss är det här ingen tävling. Swedehearts kvalitetsregister är i första hand ett instrument som hjälper oss att förbättra den vård vi ger. Vi jämför oss mot våra egna tidigare resultat för att se hur vi utvecklats. I förlängningen är det våra patienter som har största nyttan av de framsteg vi gör, säger Frieder Braunschweig, verksamhetschef för kardiologi.

Bedömningen i Swedehearts rapport omfattar hela vårdkedjan. Här poängsätts bland annat hur snabbt patientens kranskärl röntgas och förträngningar i kärlen behandlas med ballongvidgning, läkemedelsbehandlingen och inte minst hur bra man lyckas med sekundär prevention.

Sekundärprevention är viktig för att minska risken för en ny hjärtinfarkt. Preventiva åtgärder är rökavvänjning, behandling av höga blodfetter och blodtryck. En viktig åtgärd är att få patienterna att komma tillbaka för uppföljning, detta följs via täckningsgrad, något som haft sina egna utmaningar under covidpandemin. Det är framförallt i Karolinska i Huddinge som vi har gjort stora framsteg det senaste året. Bland annat har fler patienter kommit på återbesök och fler har slutat röka.

Linda Mellbin, patientflödeschef för kranskärlssjukdomar, säger att en framgångsfaktor är att man arbetar i multidisciplinära team. I teamen ingår expertis från olika områden och varje patient får en mera omfattande och individanpassad vård.

- År 2016 började vi successivt synliggöra kvalitetsindikatorer för våra medarbetare. Då såg alla hur vi ligger till och var vi ska kan och ska göra förbättringar, säger Linda Mellbin.