Teamet som följer patienten hela vägen hem

Nyhet

Hur kommer patientens livssituation att se ut efter tiden på sjukhuset? Den frågan ställer sig teamet runt öron- näsa och halspatienterna i Solna redan när de skrivs in. Kuratorn har en viktig roll.

June Boström, kurator och Lisa Hansson-Wettergren, bitr chefssjuksköterska planerar för patienterna så att de blir rätt omhändertagna också när de lämnar sjukhuset.

Eftervård kallas de åtgärder som behövs för att en patient ska kunna återhämta sig och anpassa sig till livet efter sjukhusvistelsen. June Boström och biträdande chefsjuksköterska Lisa Hansson-Wettergren identifierade 2015 att planeringen av eftervården för öron- näsa och halspatienterna, varav många är cancerpatienter, kunde bli bättre. Till exempel låg patienterna ofta kvar på sjukhuset extra dagar, trots att de var redo att skrivas ut.

– De väntade på att få kom hem eller till en annan instans. Det var en konsekvens av att eftervårdsbehovet inte var prioriterat.

– Men våra patienter har ofta stora eftervårdsbehov och det är inte enbart de äldre cancerpatienterna som kräver insatser. Alla patienter har rätt till en säker och patientcentrerad eftervårdsplanering, säger June Boström.

Utvecklingsarbetet har inneburit flera förändringar i verksamheten. Ett exempel är att det numera är rutin att påbörja en kartläggning av patienten och planering för eftervård redan vid inskrivningen. Bor patienten ensam? Är det många trappor i hemmet? Har patienten hemtjänst? Finns det barn? Kan anhöriga hjälpa till?

Ett annat exempel på förändring är det tvärprofessionella teamet runt patienten. Läkare, sjuksköterska, kurator, undersköterska, fysioterapeut, dietist och logoped identifierar tillsammans patientens behov.

Skapa helhetssyn

– Det är jätteviktigt att förstå att alla professioner är viktiga för att skapa en helhetssyn på patienten. Med vår samlade kompetens kan vi identifiera medicinska behov, omsorgsbehov och psykosociala behov, förklarar Lisa Hansson-Wettergren.

Det är kuratorn och sjuksköterskorna som kommer överens om vem som ska dra i vilka trådar och knyta vilka kontakter för att patienten ska kunna lämna sjukhuset på ett bra och tryggt sätt. I det arbetet är kuratorns och sjuksköterskans anteckningar i journalen, som uppdateras dagligen, om patientens kommande behov till stor hjälp.

June Boström tror att kuratorns möjlighet att bidra till en effektiv vårdplanering för eftervården ofta är underskattad på sjukhus.

– Vi ser till att koppla samman socialtjänstlagen med hälso- och sjukvårdslagen för att stärka patientsäkerheten.

Fler verksamheter borde arbeta aktivt för det även om det är svårare när kuratorn inte jobbar heltid på ett och samma ställe, säger June Boström. 

Text: Lisa Thorsén, foto: Oscar Segerström