"Ett yrke som har allt"

Nyhet

Louise Glückman Narrowe blev färdig sjuksköterska 2007. Innan dess arbetade hon med marknadsföring på ett stort företag. Och, hon ångrar inte att hon bytte bana - inte en sekund. 

- När man når fram till ett barn är det så härligt. Och även om barnen som kommer hit är mycket sjuka mår många sedan bra med rätt behandling eller är friska, när det är dags att gå hem. Det finns så mycket positivt, säger specialistsjuksköterska Louise Glückman Narrowe. Foto Berit Joélius.

- Jag hade ett intressant jobb. Men när jag var barnledig med min son, som nu är tonåring, kände jag att jag nog alltid velat jobba mer med människor.

Hon sökte till sjuksköterskeutbildningen på Sophiahemmet och kom in.

- Det är nog det bästa som hänt, jag har aldrig ångrat mig - inte en enda sekund. Jag tycker att det här arbetet har allt. Vi får jobba med människor, både med barn och föräldrar. Sedan uppskattar jag att det alltid finns något nytt att lära, trots att jag hunnit få en hel del erfarenhet nu.

Specialistutbildning

Louise har utbildat sig till specialistsjuksköterska med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, eller kort barnsjuksköterska. Hon kombinerade specialistutbildningen med att arbeta deltid. Nu arbetar hon på avdelning Q63, Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Barnen på just den avdelning som Louise jobbar på är svårt sjuka och har ofta avancerade behandlingar. Här vårdas barn med sjukdomar inom bland annat kardiologi, diabetes, lung, endokrinologi och plastikkirurgi.

- Hit kommer barn i olika åldrar så det gäller att vara flexibel i bemötandet. Samtidigt har vi ofta mycket små barn, med tunga behandlingar och inte minst i de situationerna är det viktigt att få känna sig trygg på arbetet. Det gäller speciellt när man kommer som ny. Här har vi en öppen kultur, vi kan ställa frågor och kan be om hjälp. Det känns bra och är viktigt för att kunna göra ett bra jobb.

Arbetar i par

Att vårda barn tar längre tid än vuxna. Många moment i vården kräver samarbete.

- Vi som jobbar med barn arbetar i par. Det behövs. Till exempel att sätta en infart kan ta fem minuter på en vuxen och upp till en och en halv timme på ett barn, säger hon och fortsätter:

- Med dockorna kan vi till exempel förbereda barnen för en svår behandling genom att visa på dockan hur det går till, berättar Louise Glückman Narrowe. Foto Berit Joélius

- Det är så fantastiskt när man kan vända en situation med ett barn som är rädd och gråter inför en behandling, och familjen kanske är orolig, till att barnet går härifrån, tycker det är roligt. Vården ska ju fungera i längden eftersom många barn återkommer till oss i sjukvården. Det går för att vi kan ta oss lite tid utan att tvinga barnen.

Är det roligt att gå till jobbet?

- Ja, det är det. Har man varit ledig länge, som efter semester, känns det förstås motigt. Men det är alltid bra när man väl kommer hit. Sedan kan det vara en jobbig dag och man känner sig stressad.

När blir det stressigt?

- Det är speciellt när vi har för många patienter, för högt tempo, många svårt sjuka samtidigt eller även vid svåra situationer med familjer.

Vid svåra händelser finns handledning med möjlighet att bearbeta upplevelserna och känslorna. Det kan handla om situationer med dödsfall, om det uppstått problem i behandling, någon som mår dåligt men också om svåra situationer i bemötande.

- I vår yrkesroll ska vi vara professionella och kunna ta många situationer, därför är det viktigt att kunna prata av sig. Vi har svårt sjuka patienter och även om mycket i arbetet är positivt är det är jobbigt ibland, men tack vare den fina arbetsgruppen klarar man det också.

Arbetar med studenter

För några år sedan lämnade Louise barnsjukhuset för att arbeta som bvc-sjuksköterska under drygt ett år.

- Men jag återvände till avdelning Q63 för att jag trivdes så bra där. Att jag även fick bättre arbetstider och blev erbjuden att jobba med studenter bidrog också till att jag kom tillbaka.

Louise Glückman Narrowe är nu även Adjungerad klinisk adjunkt. Det innebär att hon arbetar med studenter som går sin specialistutbildning till att bli sjuksköterska barn och ungdom. Detta arbete sker i samverkan med Karolinska Institutet. Just idag ska hon träffa en student som går sin specialistutbildning - det är dags för en så kallad mittbedömning för studenten tillsammans med handledare.