Utvärdering av peer learning som handledningsmodell för specialistutbildning inom anestesisjukvård - en pilotstudie.
Akronym | K2023-090102 |
Syfte | Projekt syftar till att utvärdera peer learning som handledarmodell i den verksamhetsförlagda utbildningen för specialistsjuksköterskor inom anestesisjukvård Vetenskaplig frågeställning 1. I vilken utsträckning når specialistsjuksköterskestudenterna som handleds i peer learning lärandemålen under VFU? 2. Hur upplever specialistsjuksköterskestudenterna handledningsmiljön i peer learning? 3. Hur upplever specialistsjuksköterskestudenterna den kliniska handledningen i peer learning? 4. Hur uppfattar de kliniska handledarna peer learning som handledarmodell utifrån studenternas progression i lärandet och måluppfyllelse? 5. Vilken betydelse har studenternas återkoppling för den kliniska handledaren? 6. Hur uppfattar teamet bestående av läkare (anestesiolog) peer learning som handledarmodell utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv? 7. Hur upplever de kliniska handledarna/teamet stödet från organisationen? |
Urvalskriterier | Specialissjuksköterskestudenter inom anestesisjukvård (60 hp) från Karolinska Institutet, KI, placerade på Karolinska Universitetssjukhuset under verksamhetsförlagd utbildning i termin 2 tillfrågas om att delta i studien. De kliniska handledare som utses till studenter kommer att tillfrågas att delta i studien. Dem anestesiläkare som varit ansvariga för patienternas anestesi under studenternas peer learning i operationssalen tillfrågas att delta i studien. Totalt beräknas pilotstudien omfatta ca 8-10 specialistsjuksköterskestudenter ca 15 handledare och läkare. Inga studiespecifika Inklutionskriterier finns identifierade för studien eftersom studenterna redan har adekvata kvalifikationer utifrån antagningskriterier för utbildningen. |
Sökord |
peer learning, specialistsjuksköterskor, kliniska färdigheter |
Tema/Funktion, Medicinsk Enhet | Funktion PMI, ME Perioperativ medicin Solna |