Vård för dig som bor utanför Region Stockholm
Vi är hela Sveriges sjukhus och vårdar många patienter från andra regioner – så oavsett var du befinner dig, är du välkommen att vända dig till oss för att få rätt information och vård.
Remitteras till Karolinska
Det vanligaste är att din läkare i din hemregion skickar en remiss till oss. Remissen innehåller information om vad du har för symtom och vad du behöver få för vård. Öppenvård är all vård när du inte blir inlagd.
När remissen kommit till oss görs en medicinsk bedömning och prioritering inom tre arbetsdagar. Du och din läkare får därefter ett svar på din remiss om vård på Karolinska.
För vårdgivare finns mer information på sidan Utomlänsvård – vårdgivare
Egenremiss
Du har möjlighet att skicka en egenremiss, även kallad egen vårdbegäran, till Karolinska. Du skickar den till den mottagning du vill söka vård på. Den bedöms på samma sätt som remiss från en läkare.
När du söker vård på Karolinska med egenremiss bekostar du själv rese- och hotellkostnader.
Här kan du läsa mer om egenremiss och hur du kan skicka en till oss på Karolinska
Second Opinion
Om du har en livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada har du rätt att begära en ny medicinsk bedömning, även kallad second opinion.
Läs mer om dina rättigheter som patient här
Resor och hotell för dig som bor utanför Region Stockholm
Om du har blivit remitterad till Karolinska från din hemregion, är det den regionen som står för kostnaderna för dina resor till och från Karolinska. För att få ersättning, vänligen kontakta den region där du är folkbokförd.
Reglerna för sjukresor, inklusive egenavgifter och högkostnadsskydd, fastställs av varje enskild region. Här hittar du kontaktuppgifter till din region
Se vilka hotell Karolinska har upphandlade inför ditt besök. I de fall du själv bokar och/eller betalar, kan du se dessa här.
Behöver du parkera hos oss hittar du information på Locums hemsida.