Diabetikergodis
Förr användes blåbär som folkmedicin. Nu visar studier att blåbär är hälsosamt för diabetiker. Detsamma gäller för mörk choklad.
En grupp friska försökspersoner och en grupp diabetiker har fått dricka ren blåbärsdryck.
– Blodsockret höjdes mycket lite och insulinet höll sig normalt. Blåbärsintaget visade till och med en liten sänkning av blodsockret efter ett par timmar, säger Kerstin Brismar endokrinolog, Karolinska Universitetssjukhuset och professor.
Resultaten visar att både blåbär och mörk choklad inte påverkar blodsockret nämnvärt. Något som är positivt för hälsan och för diabetiker i synnerhet.
I studien lät man friska försökspersoner smaka 50 gram mörk choklad, mjölkchoklad och vit choklad. Effekterna av 85-procentig mörk choklad var goda. Blodsockret och insulinnivån påverkades mycket lite. Vit choklad och mjölkchoklad visade sig inte vara lika nyttigt.
– Insulinnivåerna steg flerfaldigt. Vilket innebär att det krävs mycket insulin för att få ner blodsockret till normala nivåer, säger Kerstin Brismar.
Det fanns även skillnader mellan män och kvinnor. Mäns insulin påverkades mer av vit choklad och kvinnors av mjölkchoklad.
– Mäns och kvinnors leverfunktion påverkas olika av fett. Kakaosmöret kan ha inverkan på det resultatet, menar hon.